AKOB

Agentúra Kybernetickej Ochrany a Bezpečnosti

Japan Airlines (JAL) čelí kybernetickému útoku, ktorý narušil prevádzku letov

Japan Airlines (JAL), druhá najväčšia letecká spoločnosť v Japonsku, hlásila významný kybernetický útok na svoje systémy vo štvrtok ráno, čo spôsobilo narušenie domácich a medzinárodných letov.

Útok, ktorý začal o 7:24 miestneho času (2224 GMT), sa zameral na interné a externé sieťové zariadenia leteckej spoločnosti, čo viedlo k poruchám systémov, ktoré ovplyvnili komunikáciu a operačné procesy.

V stanovisku zverejnenom na sociálnej platforme X (predtým Twitter), JAL potvrdila narušenie, pričom uviedla: „Čelíme kybernetickému útoku na naše interné a externé sieťové zariadenia, čo spôsobuje problémy so systémami, ktoré komunikujú s externými systémami.

Očakávame, že to ovplyvní ako domáce, tak aj medzinárodné lety.“ Letecká spoločnosť sa ospravedlnila za spôsobené nepríjemnosti cestujúcim a uistila, že sa pracuje na riešení problému.

Narušenie prevádzky letov

K dnešnému dňu bolo z dôvodu porúch systémov oneskorených deväť letov, pričom sa očakávajú ďalšie problémy. Hovorca JAL pripustil možnosť ďalších oneskorení alebo zrušení letov, ale zdržiaval sa poskytnutia konkrétnych informácií o rozsahu dopadu.

Tento incident poukazuje na rastúce kybernetické bezpečnostné hrozby v leteckom sektore v Japonsku. JAL sa pridáva k zoznamu ďalších japonských spoločností, ktoré v poslednom čase čelili kybernetickým útokom.

V roku 2022 podobný útok narušil operácie u dodávateľa Toyota, ktorý zastavil výrobu v domácich závodoch na celý deň. Neskôr, v júni 2024, videoplatforma Niconico pozastavila svoje služby kvôli rozsiahlemu kybernetickému útoku.

Kybernetický útok na JAL taktiež zrkadlí globálne trendy zvyšujúcich sa zraniteľností v kritických infraštruktúrach. Letecký priemysel je obzvlášť náchylný na tieto hrozby, vzhľadom na svoju závislosť od prepojených digitálnych systémov, ktoré sa používajú pri operáciách od predaja leteniek až po manipuláciu s batožinou.

Vyšetrovanie a reakcia

Letecká spoločnosť nezverejnila podrobnosti o páchateľoch alebo povahe útoku, ale zdôraznila, že úzko spolupracuje s odborníkmi na kybernetickú bezpečnosť a príslušnými orgánmi pri riešení problému. Odborníci varujú, že takéto útoky môžu ohroziť citlivé údaje alebo narušiť kľúčové služby, ak sa im nevenuje dostatočná pozornosť.

Cestujúcim sa odporúča skontrolovať oficiálnu webovú stránku JAL alebo kontaktovať zákaznícku podporu kvôli aktualizáciám o letových poriadkoch a možných oneskoreniach. Letecká spoločnosť uistila cestujúcich, že bude poskytovať aktuálne informácie, ako budú pribúdať nové údaje.

Japan Airlines je kľúčovým hráčom v leteckom priemysle Japonska od svojho založenia v roku 1951. S flotilou, ktorá obsluhuje viac ako 90 destinácií po celom svete, zostáva jedným z najvýznamnejších dopravcov krajiny.

Ako vyšetrovanie pokračuje, tento kybernetický útok slúži ako silné pripomenutie zraniteľností, ktorým čelí kritická infraštruktúra v čoraz viac digitalizovanom svete.